H.A.N.D.S. nieuwsbrief 15 september 2013 - Reisverslag uit Hilversum, Nederland van Jenni en Philip - WaarBenJij.nu H.A.N.D.S. nieuwsbrief 15 september 2013 - Reisverslag uit Hilversum, Nederland van Jenni en Philip - WaarBenJij.nu

H.A.N.D.S. nieuwsbrief 15 september 2013

Door: H.A.N.D.S.

Blijf op de hoogte en volg Jenni en Philip

15 September 2013 | Nederland, Hilversum

15 september, 2013

Beste donateurs en vrienden,

Het is alweer een lange tijd geleden sinds onze laatste mailing van januari 2013 met ons jaarverslag. De reden hiervoor is dat de verschillende projecten meer tijd in beslag namen dan verwacht, een verandering van werkgever voor Philip en misschien wel het belangrijkste, ons nieuwe project optimaal voorbereiden zodat wij jullie nu definitief nieuws kunnen brengen.

Maar eerst even terugkomen op de afgelopen projecten.

CHITRE School en dorpelingen: De school ligt op een 2200m hoge berg en de waterbron voor drinkwater die de school tot nu toe gebruikt heeft, is nagenoeg opgedroogd. Ze moeten daarom een nieuwe bron vinden, een flexibele leiding aanleggen van de bron tot de school, en dan een nieuwe opvangtank voor het water maken. Tevens wezen de dorpelingen ons erop dat het school toilet de enige in het dorp is en of wij geld wilden doneren voor twee openbare toiletten voor de dorpelingen. Zoals gemeld in onze jaarverslag, hebben wij in augustus 2012 € 1800 ontvangen van het 1-mei fonds van de VARA. Inmiddels zijn de werkzaamheden voltooid en zodra wij foto's ontvangen, zullen wij deze op onze website plaatsen.

CHHACHODANDA: In juni 2012 heeft deze school € 782 van H.A.N.D.S. ontvangen om 14 luiken voor de ramen te maken en voor 4 houten deuren voor de 4 klassen. De ramen waren namelijk alleen gaten in de muren, dus zonder luiken, en de deur opening had geen deur! Dat werk is inmiddels klaar. In december 2012 heeft deze school nog € 240 ontvangen om de ruimte tussen de muren en het dak van de school dicht te maken. Met al deze maatregelen zullen de kinderen geen last meer hebben van kou en wind. Vanwege communicatie problemen daar, hebben wij helaas nog niet definitief gehoord dat dit werk klaar is, maar wij gaan zeker kijken als wij in december van dit jaar in Nepal zijn. Ook hiervan zullen dan foto's op onze website komen (www.handsnepal.com).

GOLPHU BHANJYANG: In februari 2012 heeft de school in Golphu Bhanjyang (waar wij 6 maanden gewoond hebben) € 1560 van H.A.N.D.S. ontvangen om een watergoot rondom de school te maken. Deze watergoot was nodig om de grote hoeveelheid regenwater die tijdens de moesson valt van de school weg te voeren. De moesson is de zware regenperiode die van juni t/m september loopt. Wij hebben net van het schoolhoofd van deze school gehoord dat dit jaar de moesson extra zwaar was en meer aardverschuivingen en overstromingen heeft veroorzaakt dan normaal. Vele mensen hebben daardoor hun huis verloren. Er waren ook overstromingen in Golphu Bhanjyang maar dankzij de nieuwe watergoot, bleef de school gespaard ! Mooi om te horen!

PHURPI SHERPA: Dankzij een Nederlandse sponsor, konden wij in augustus 2012 het 11 jarige meisje Phurphi Sherpa, naar één van de beste scholen in de Helambu regio in Nepal sturen: de Shree Melamchi Ghyang Secondary School in het bergdorpje Melamchi Ghyang. CAN (Community Action Nepal) heeft de school gebouwd en later ook de slaapvertrekken voor kinderen die van ver moeten komen. Alle lessen worden in het Engels gegeven en dat is natuurlijk heel belangrijk voor de studenten . In de afgelopen 6 jaar zijn ALLE studenten geslaagd voor het eind examen (School Leaving Certificate)! Wij hebben net van het schoolhoofd gehoord dat na een moeilijke begin, Phurpi geslaagd is voor alle onderdelen van het 1e school onderzoek van dit jaar. Het schooljaar in Nepal loopt namelijk van eind april tot eind maart.

MUNKI TAMANG: Dankzij sponsoring van een Nederlandse familie konden wij de afgelopen 3 jaar de 80 jarige vrouw Munki Tamang helpen met € 6 per maand om warme kleding en eten te kopen. Wij hebben net gehoord van het schoolhoofd in Golphu Bhangyang dat de inmiddels 82 jarige Munki na een lang ziekbed op 8 september overleden is. Droevig nieuws maar dankzij deze sponsoring, heeft zij in ieder geval een paar goed verzorgde jaren gehad. Inmiddels heeft de familie ons laten weten dat ze graag een andere arme familie of persoon wil sponsoren dus dat gaan wij graag uitzoeken!

YESHI TAMANG: Het 20 jarige meisje Yeshi wordt gesponsord door een Duitse familie om verpleegster te worden. Inmiddels heeft zij ons laten weten dat ze geslaagd is voor het 1e jaar examen met 76,86% - een mooi resultaat!

SANGMO SHERPA: Dankzij sponsoring van een Canadees stel gaat het 6 jarige meisje Sangmo naar kostschool in Kathmandu. Tot zover lijkt zij een slimme leerling te zijn en ze is geslaagd voor het eerste school onderzoek van dit jaar met 91,8% - prachtig!

DEEPLOVE GURUNG: Dankzij een Nederlandse stel gaat de 7 jarige jongen Deeplove naar de school in Golphu Bhanjyang. Het laatste wat wij gehoord hebben is dat hij het ook goed doet op school.

In december gaan wij voor een twee weken durende werkvakantie naar Nepal. Wij zullen uiteraard alle bovengenoemde projecten en kinderen bezoeken maar ook vanwege ons nieuwe project

FROM DARKNESS TO LIGHT: Dit betreft een mobiel oogkamp in de bergen van de Helambu regio in de Himalaya's van Nepal. Hierbij worden arme mensen ter plekke gratis geopereerd aan staar zodat zij (soms na jaren van blindheid) weer kunnen zien en de volgende dag alweer naar huis kunnen. Dit mobiele oogkamp duurt 3 dagen en uiteindelijk hopen wij ongeveer 125 mensen weer het licht en zicht in de ogen terug te kunnen geven. Hieronder volgt een duidelijke uitleg van wat dit alles precies inhoudt. Wij hopen dat jullie dit lezen, want het is zeker de moeite waard !

FROM DARKNESS TO LIGHT !

Een nieuw project van H.A.N.D.S. is het financieren van een mobiel oogkamp in de Helambu regio van Nepal, waarbij arme mensen die blind zijn geworden als gevolg van staar, gratis geopereerd worden zodat ze weer kunnen zien.

De Himalaya bergketen heeft een van de hoogste percentages van blindheid door staar in de wereld. Er zijn ongeveer 185,000 mensen in Nepal met een vorm van blindheid die te verhelpen is. Van dit aantal mensen lijden ongeveer zeventig procent aan staar. Staar is een aandoening waarbij de ooglens - soms al op heel jonge leeftijd of zelfs aangeboren - troebel is. Iemand ziet dan alleen verschil tussen licht en donker, is praktisch blind aan dat oog. Elk jaar komen er nog ongeveer 45,000 mensen in Nepal bij die blind worden als gevolg van staar.

Negentig procent van de mensen die blind zijn, wonen in de dorpjes op de berghellingen van de Himalaya ’s of op het platteland, ver weg van de steden waar de meeste ziekenhuizen zijn. Het is zeer moeilijk voor de blinde mensen die in de bergen wonen om naar de steden te komen omdat er bijna geen wegen in de bergen zijn, alleen kleine bergpaadjes die natuurlijk heel moeilijk te belopen zijn als je blind bent. Ze zijn daarom afhankelijk van familie en vrienden, die hun op hun rug naar het ziekenhuis zouden moeten dragen in een rieten mandje! Daarnaast zijn de kosten van de operatie en het verblijf in een stad te hoog voor de meeste arme mensen, dus gelaten zitten ze thuis en zelfstandig rondlopen is er niet bij . Ze zijn totaal afhankelijk van hun familie of partner voor zorg en eten en voelen zich volkomen nutteloos.

Dr. Sanduk Ruit, een Nepalese oogchirurg en de Australische Dr. Fred Hollows hebben samen in 1986 een nieuwe techniek ontwikkeld (small-incision cataract surgery) waarbij mensen met staar, onder primitieve omstandigheden, na een 5 minuten durende operatie, weer kunnen zien en de volgende dag alweer naar huis kunnen! Ze kunnen weer werken en hun deel van het huishoudelijke werk doen - ze krijgen hun leven terug !

In 1994 heeft Dr. Ruit het Tilganga Institute of Ophthalmology in Kathmandu geopend en vervolgens in 1995 een lens ontworpen die vele malen goedkoper was dan de tot dan toe gebruikte lenzen. Het Tilganga Institute heeft o.a. een onderzoeksafdeling, een afdeling waar de lenzen gemaakt worden, de enige oogbank in Nepal en een Outreach unit die o.a. mobiele oogkampen organiseert om de mensen in de bergen gratis ter plekke te helpen.

Dr. Ruit’s doel is namelijk om alle mensen in Nepal, die onnodig blind zijn als gevolg van staar, te helpen en vooral in de afgelegen dorpjes in de bergen. Het mooie van deze techniek is namelijk dat de operatie niet plaats hoeft te vinden in een operatie kamer in een ziekenhuis, maar ook kan plaatsvinden onder primitieve omstandigheden in een enigszins steriel gemaakte kamer – bijvoorbeeld een school lokaal in de bergen.

H.A.N.D.S. financiert een mobiele oogkamp van 3 t/m 5 december 2013 voor de bevolking van de Helambu regio (75 km. ten noord-oosten van de hoofdstad Kathmandu). Eerst wordt alle mensen in de dorpen van de Helambu regio verteld wanneer en waar het oogkamp plaats zal vinden. Vervolgens trekt een team van oogchirurgen van Het Tilganga Instituut de bergen in om de mensen ter plekke te helpen. Alle toegestroomde mensen worden onderzocht en wordt er bepaald wie een staar operatie nodig heeft en wie op een andere manier, bijvoorbeeld met simpele oogdruppels, geholpen kan worden.

Deze simpele staar operatie is bijna altijd succesvol en kost maar rond de € 40 per persoon !

HELP ONS HEN TE HELPEN “FROM DARKNESS TO LIGHT” !

Inmiddels hebben wij van Slokker Bouwgroep, vestiging Huizen € 1500 voor dit mobiele oogkamp ontvangen. Zij hebben tevens hun onderaannemers een brief gestuurd met het verzoek voor dit oogkamp een donatie over te maken. Inmiddels hebben wij van een flink aantal onderaannemers van hen al een mooie donatie ontvangen.

Daarnaast heeft het 1 mei fonds van de VARA ons ook weer gesteund met een geweldige donatie van € 5000 voor dit oogkamp!

Slokker Bouwgroep, vestiging Huizen en het 1 mei fonds van de VARA zijn echt een geweldige steun voor ons!

Tot zover onze nieuwsbrief, en wij willen jullie nogmaals hartelijk bedanken voor jullie steun!

TOT DE VOLGENDE KEER EN NATUURLIJK ZIJN DONATIES ALTIJD WELKOM !

Rabobank: NL 61 RABO 0135559561, t.n.v. H.A.N.D.S. te Hilversum

Philip Richter en Jenni Richardson