TOT SLOT - Reisverslag uit Goa, India van Jenni en Philip - WaarBenJij.nu TOT SLOT - Reisverslag uit Goa, India van Jenni en Philip - WaarBenJij.nu

TOT SLOT

Door: handsnepal

Blijf op de hoogte en volg Jenni en Philip

16 Maart 2011 | India, Goa

TOT SLOT…
Liggend op mijn strand bed in de heerlijke warmte van Goa en uitkijkend over de Indische Oceaan, neem ik een slokje van mijn glas Royal Stag whisky en laat in mijn hoofd de afgelopen periode nog passeren.
Conclusie, eigenlijk is dit de eerste hele week sinds juli vorig jaar, toen wij de stichting begonnen, dat wij helemaal niets hoeven te doen en echt kunnen relaxen. Het maken van de brochure, het bouwen van de website, werken, het regelen dat er iemand op de boot kwam en daarna natuurlijk de
5 maanden in Nepal. Van te voren hadden Jenni en ik tegen elkaar gezegd dat wij dit alles niet ons leven zouden laten overnemen… dat gebeurde dus wel. Nu negen maanden later, terwijl de ober onze broodjes tonijn komt brengen, ben ik mij er pas echt goed van bewust hoe druk en hectisch deze periode is geweest. Maar wel een periode om nooit te vergeten en die ons veel plezier, geluk en nieuwe ervaringen heeft gebracht. Daarnaast heeft het ons doen inzien dat wij nooit echt in Nepal zouden kunnen en willen leven. Het is zoals veel mensen zelf vast ook weleens hebben ervaren, je gaat ergens op vakantie en het lijkt ideaal om daar te wonen en te werken. Wij hebben dat nu gedaan en het is toch echt heel anders dan wanneer je in een land op vakantie bent! De romantiek en het relaxte gevoel verdwijnen toch voor een deel als je met de mensen moet werken. Bijvoorbeeld de rust in de mensen die je ziet wanneer je hier op vakantie bent, kan aardig irritant worden als je hier iets gedaan wilt krijgen. Tevens heeft het ons doen inzien dat wij te gewend zijn geraakt aan de, voor ons, normale dingen in het leven zoals 24 uur per dag elektriciteit, stromend warm en koud water, een westers toilet, goede wegen en volle winkels om de hoek.

Om te overleven zonder dit alles valt niet mee omdat wij het simpelweg niet gewend zijn en het heeft ons doen beseffen dat zeker de mensen in de bergen een zwaar leven lijden. Daarom ook voelt het zo goed dat wij dankzij jullie donaties daar veel goeds hebben kunnen doen en nog kunnen gaan doen. Zelfs op het moment dat ik dit schrijf, zijn de mensen van twee scholen druk bezig om de boel op te knappen en is de bevolking van Thulo Shyabru bezig met het bouwen van twee door ons gesponsorde openbare toiletten.
Het gaat dus allemaal gewoon door, ook al zijn wij uit Nepal vertrokken. Maar wat wij tot nu toe voor elkaar hebben gekregen mag er best zijn en wij zijn ook best trots op onszelf wat wij als beginners tot nu toe voor elkaar hebben gekregen.
Toch nog even een kleine opsomming;

- het sponsoren van een meisje (Sangmo) om naar school in Kathmandu te kunnen gaan.
- het sponsoren van een jongen (Deeplove) om naar de lokale school in Golphu Bhanjyang te
kunnen gaan.
- het (zeer) waarschijnlijk sponsoren van een meisje (Hirshi ) om een verpleegsters opleiding in
Kathmandu te kunnen volgen.
- het vochtvrij maken van de school in Golphu en het opnieuw stukadoren van alle 10 de lokalen
- het maken van twee verhoogde vloeren met tapijt in klas 1 en 2
- het witten van de muren voor meer licht in klas 1 en de andere lokalen worden nu gedaan.
Tevens buitenkant school mooi wit gemaakt
- twee extra toiletgebouwen voor de school in Golphu Bhanjyang gebouwd
- twee openbare toiletgebouwen voor het dorp Golphu Bhanjyang gebouwd
- het sponsoren van een arme oude vrouw (Munki Tamang) zodat zij te eten heeft en warme kleren
heeft voor de rest van haar leven
- een geit gekocht voor een andere oude vrouw (Marsini Tamang) zodat zij voor zichzelf een
inkomen kan genereren
- het vochtvrij maken van de lokalen van de school in Solsing Gaon en het opnieuw stukadoren van
de muren
- het aanschaffen van vier nieuwe schoolborden en twintig nieuwe schoolbanken voor de school in
Solsing Gaon, plus een nieuwe kast met kluis voor de lerarenkamer
- het dichtmaken van twee muren tussen de lokalen van de school in Nagemba en het maken van een
nieuwe ingang plus deur voor een van de lokalen
- het aanschaffen van vier nieuwe schoolborden en de aanschaf van zes nieuwe schoolbanken
voor de school in Nagemba
- het maken van een nieuwe septic tank voor het toilet van de school in Nagemba
- het bouwen van twee openbare toiletten in het plaatsje Thulo Shyabru
- het aanschaffen van 400 meter waterpijp voor de Gompa in Golphu Bhanjyang.

Best wel een indrukwekkende lijst al zeg ik het zelf.
Daarnaast hebben wij al vier andere scholen bezocht om te zien wat daar moet gebeuren en daarvoor gaan wij de rest van dit jaar aan de gang, plus nog een aantal dingen die de school in Golphu Bhanjyang graag wil doen. We hebben nog wel even wat te doen als wij terugkomen.

Tot slot voor de mensen die gek zijn op statistieken:
- wij hebben ongeveer 200 appelpannenkoeken gegeten
- 300 flessen gebotteld water gedronken
- 100 keer Chowmein met ei, groenten en kaas gegeten
- 500 keer gezegd wat een schitterend uitzicht wij hadden
- 40 uur aan video opgenomen (waar ik uiteindelijk 50 minuten van wil gebruiken en ik hoor de
zuchten van verlichting van vrienden… hihi)
- 850 foto’s genomen (bij terugkomst zullen wij er nog wat op mijnalbum.nl zetten)
- 30 keer ‘rubber’ brood moeten eten
- 300 katars (ceremoniële sjaal) ontvangen
- en als belangrijkste, € 10.000,= aan donaties ontvangen.

Al met al, het was een geweldige ervaring en terwijl ik tot die conclusie kom, zie ik de rekening op tafel liggen voor een hele middag op het strand van Goa. Twee broodjes tonijn, een fanta, een verse ananassap, twee bier, twee cola en vier glazen whisky en dat kost samen € 7,50! I love Goa!!

• 16 Maart 2011 - 06:30

Truce:

Luitjes jullie verdienen eengouden stoel in de hemel.............

• 16 Maart 2011 - 06:59

Marja:

PROOST!!

• 16 Maart 2011 - 07:27

Karin:

Ik kan het me helemaal voorstellen, maar wat hebben jullie veel gedaan en de ervaringen neemt niemand jullie je meer af, petje af hoor !
    Geniet nog even lekker van de rust en het "goedkope" leven.
    Heerlijk om jullie straks weer te zien !
    XXX

• 16 Maart 2011 - 08:07

Alie.:

Luitjes lekker genieten van die heerlijke drankjes en zon ,we zijn benieuwt naar de video groetjes ook van oma en dikke kus.

• 16 Maart 2011 - 09:59

Richard:

Niet slecht hoor, voor een paar amateurs, wat een lijst he"! geweldig hoor, jullie verdienen de rust en die zal je ook nodig hebben, want als jullie thuis zijn zal het weer druk worden, want iedereen wil alles nog eens een keer horen en zien, ik wacht in ieder geval vol spanning op jullie thuiskomst!!
    Cheers, en neem een borrel van mij!

• 16 Maart 2011 - 12:34

Carla:

Lieve Philip en Jenni
    Wat hebben jullie het geweldig gedaan!
    Geniet maar lekker daar op het strand want als je terug komt zal het ook weer wennen zijn, dit gaat je hoe dan ook niet in de koude kleren zitten.
    Ik heb genoten van jullie prachtige verhalen!
    Tot snel ziens!
    liefs JOCAMA

• 16 Maart 2011 - 17:45

Peter En Wil:

Wat zijn we trots op jullie!dikke knuffel tot gauw!

• 16 Maart 2011 - 17:45

Marion & Nico:

hé fantastisch al die mooie projecten.
    Inderdaad een behoorlijk groot aantal.
    De zon schijnt hier af en toe maar het is nog verrekte koud, blijf nog maar een maandje, ha, ha.
    Nee hoor we missen jullie en vinden het fijn als jullie weer in Nederland zijn. Zie je gouw!!!!

• 17 Maart 2011 - 22:17

Janette:

Jongens, geweldig!!! Ik kon steeds de site niet openen, niet thuis en niet op het werk, vandaar een wat verlate reactie.
    Zoveel voor elkaar gekregen, net wat anderen al schreven, als "amateurs". Doorzettingsvermogen is jullie nu niet meer vreemd. :_)
    zie jullie hopelijk volgende week...
    XXXX Janette en natuurlijk ook Roy

• 18 Maart 2011 - 07:21

Marja Teerink:

Wat een reis.! Toch ben ik blij als jullie terug zijn. Dan is dat weer gewoon...
    Hartelijk welkom.
    TOT ZIENS!!!!!!
    LIefs Marja

• 18 Maart 2011 - 09:46

Ellen Smit:

Lieve Philip en Jenni,

Ik maak een diepe buiging voor jullie !

Liefs,
    Ellen

• 18 Maart 2011 - 11:59

Annemiek:

Complimenten voor alle werkzaamheden en het uitgebreide verslag. Weekje strand lijkt me meer dan terecht.
    Goede reis terug!
    vrgr,
    Annemiek

• 18 Maart 2011 - 14:02

Cecile En Rob Oranje:

Wat een indrukwekkende lijst !
    Groot compliment en chapeau !!!
    We wensen jullie nog een paar ontspannen en welverdiende rustdagen en een behouden thuiskomst.
    Tot spoedig ziens.

Warme groet,
    Cecile en Rob

• 19 Maart 2011 - 08:59

Emmy Schram:

Hoi Philip & Jenni.
    geweldig wat jullie gedaan hebben.
    maar het is denk ik ,ook fijn om weer naar huis te gaan ,en de luxe van je huis weer te voelen !!!!!!goeie reis terug .en tot ziens .groetjes Ton en Emmy Schram.

• 20 Maart 2011 - 11:11

Debbie Mullins:

WOW

Enjoy Goa

Looking forward to seeing you both
    soon

Have fun relax and enjoy

xxxxxxxxxxxxxx

• 20 Maart 2011 - 18:01

Steeeeeef:

Joehoeeeee bijna terug!!:)

Jullie hebben t super gedaan!! helden! Love you! Xxxxx

• 21 Maart 2011 - 08:46

Monique:

Een indrukwekkende lijst, echt iets om trots op te zijn! Wat een ervaring!
    Liefs Monique

• 28 Maart 2011 - 12:23

Corinne:

Fantastisch mensen, wat jullie gedaan hebben. Jullie hebben me een inkijkje gegeven in jullie bijzondere tijdelijke bestaan daar in Nepal.
    Jullie kunnen trots zijn op wat jullie tot stand gebracht hebben.
    Bedankt en nu weer terug naar het Hollandse, waar het gewone voor jullie weer onalledaags en luxueus is. Alleen dat al doet me beseffen, wat we hier allemaal hebben.
    Wat een rijkdom!

Jullie bedankt voor het reisverslag en
    Jenni, wij zullen elkaar na 1 april zeker weer op het werk zien!

Warme groet van mij en welkom terug,
    Corinne